Voitto-mainoselokuvakilpailun palkinnot jaettu – vuoden 2024 parhaana mainosfilminä palkittiin Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalin traileri

10.3.2025
Mediatiedote, Uutinen

Edellisen vuoden parhaat mainoselokuvat palkittiin perjantaina 7.3. Voitto-gaalassa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä. Grand Prix -palkinnon voitti Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalin Olet Mitä Katsot. Eniten palkintoja nappasi Vuoden tuotantoyhtiönäkin palkittu Directors Guild. Voitto-gaalaa juhlittiin nyt jo 30. kerran. Gaalan juonsi Ina Mikkola.

Grand Prix -palkitun Olet Mitä Katsot -mainoksen suunnittelusta vastasi Jan Sederlöf ja sen tuotti Breakfast Helsinki. Mainos voitti myös Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarjan. Kilpailun tuomariston mukaan virheetön, samaistuttava ja vahvasti kantaaottava spotti on kansainvälistä tasoa, mutta tunkeutuu kuitenkin syvälle kansakuntamme mielenmaisemaan.

”Rakkautta & Anarkiaa -festari on monelle tärkeä, ja tähän työhön oli helppo saada ihmiset ympärille. Päällimmäisenä mielessä onkin äärimmäinen kiitollisuus valtavan ammattitaitoiselle työryhmälle. Kun on mahdollisuus tehdä hyvää jälkeä, niin sitten tehdään! Se kertoo myös kunnioituksesta loppukuluttajia kohtaan; heidän huomioimisensa on kuitenkin kaiken tämän ytimessä”, kertoo Grand Prix -voittaneen spotin käsikirjoittanut ja ohjannut Jan Sederlöf.

Yleisen sarjan Film-kategorian voitti viime vuoden tapaan Pågenin Pågenfluensserit-sarja, joka ihastutti tuomaristoa jälleen rohkeudellaan ja erottuvuudellaan. Älykkäästi ajan hengessä oleva spotti voitti tälläkin kertaa myös Short form -sarjan. Yleisen sarjan Film Craft -kategorian puolestaan voitti Vaasan Isopaahdon synty, jota tuomaristo kuvaili kaikkine yksityiskohtineen eheäksi ja viihdyttäväksi kokonaisuudeksi.

Musiikki ja äänisuunnittelu -sarjassa voiton vei Tampereen Särkänniemen saumattomasti dialogia ja musiikkia yhdisteleväSärkänniemeen, Särkänniemeen. Efekti ja animointi -sarjassa tuomariston vakuutti CMI Martti Ahtisaari Peace Foundationin visuaalisesti tajunnanräjäyttävä Question of Will.

Yleisön äänestämän Yleisön Parhaat Sekunnit -palkinnon voitti Snellmanin Schnitzel.

Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin tuomariston yhteispisteiden ja shortlistausten määrän perusteella – kolmatta vuotta peräkkäin – Directors Guild. Vuoden ohjaajaksi valittiin Teemu Niukkanen (Directors Guild), ja Vuoden mainoselokuvaajaksi puolestaan Tuukka Kovasiipi.

Screenforce Finlandin hallitus valitsi Vuoden 2024 mainostajaksi If Vahinkovakuutuksen. Perustelujen mukaan palkinnon saaja on osoittanut poikkeuksellista kykyä hallita brändinsä sävyä ja hyödyntää monipuolisesti liikkuvaa kuvaa osana pitkäjänteistä markkinointiaan.

Kaikki palkitut mainosfilmit ovat katsottavissa osoitteessa www.voittokilpailu.fi/voittajat.

Voitto-kilpailun ja -gaalan järjesti av-tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI, pääyhteistyökumppaninaan kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland. Kilpailuun ilmoitettiin tänä vuonna yhteensä 170 työtä, joista shortlistalle pääsi 35 eri työtä. 

VOITTAJAT

Grand Prix -voittaja

Olet Mitä Katsot

Mainostaja: Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa
Copywriter: Jan Sederlöf
Tuotantoyhtiö: Breakfast Helsinki

Yleinen sarja

Kulta:
Pågenfluensserit 2024 -sarja
Mainostaja: Pågen
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Hopea:
Black Horse – Tankilla
Mainostaja: Pierre Robert
Mainostoimisto: Reaktor Creative
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Pronssi:
Pessimisti, optimisti ja saletisti -sarja
Mainostaja: SOK
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Film Craft:
Isopaahdon synty
Mainostaja: Vaasan
Mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency
Tuotantoyhtiö: Ryhmä Creative Agency, Cuba Films

Short-form -sarja

Pågenfluensserit 2024 -sarja
Mainostaja: Pågen
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarja

Olet Mitä Katsot
Mainostaja: Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa
Copywriter: Jan Sederlöf
Tuotantoyhtiö: Breakfast Helsinki

Efekti ja animointi -sarja

Question of Will
Mainostaja: CMI Martti Ahtisaari Peace Foundation
Mainostoimisto: Kaski Creative Agency®
Tuotantoyhtiö: Cocoa Mediaproductions
Jälkituotanto: Cocoa CFX

Musiikki ja äänisuunnittelu -sarja

Särkänniemeen, Särkänniemeen
Mainostaja: Tampereen Särkänniemi
Mainostoimisto: Folk Finland
Tuotantoyhtiö: art & production company simelius simelius
Äänisuunnittelu: El Camino

Muut palkitut

Yleisön Parhaat Sekunnit

Schnitzel
Mainostaja: Snellman lihanjalostus
Mainostoimisto: United Writers
Tuotantoyhtiö: Grillifilms

Vuoden tuotantoyhtiö: Directors Guild
Vuoden mainostaja: If Vahinkovakuutus

Vuoden ohjaaja: Teemu Niukkanen (Directors Guild)
Vuoden mainoselokuvaaja: Tuukka Kovasiipi

Tuomariston kunniamaininta: lavastussuunnittelija Katarina Lume
Tuomariston kunniamaininta: Storyboard Artist Teppo Hulkkonen

 

Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:ntehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen ja vastuullisuuden edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen. 

Screenforce Finland on vuonna 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Media, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja The Walt Disney Company Nordic & Baltic. Screenforce Finland on Global TV Groupin jäsen ja tekee tiivistä yhteistyötä EGTA:n sekä Euroopan Screenforce-verkoston kanssa. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista tv-toimintaa Suomessa.

 

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Olli Nurminen
Audiovisual Producers Finland – APFI
olli.nurminen@apfi.fi / +358 40 146 8210

Lisää kirjoituksia