ITV Studios Finlandin kesätuotannossa innostuttiin testaamaan kuormapyöriä lyhyissä siirtymissä, kun kuvattiin osan kuvausryhmästä kanssa ympäri Helsingin keskustaa. Idea sai alkunsa yhden työryhmäläisen ehdotuksesta hyödyntää hänen kuormapyöräänsä auton sijaan tiimin suunnitellessa kuvausaikatauluja.
”Tiimi halusi tehdä omien arvojen mukaisesti ilman autoja, ja se oli ihan näppärää”, kertoo tuottaja Heidi Räihä-Faucon.
Kuormapyörällä liikkuminen säästää päästöjä, bensakuluja ja eritoten aikaa lyhyissä siirtymissä, sillä silloin aikaa ei mene keskustan hitaassa autoliikenteessä, autojen parkkeeraamiseen eikä kaluston kuljetteluun autolta kuvauspaikalle. Tuotanto laski siirtymät ja niiden kestot eri kulkuvälineillä ja totesi, että pyörät voisivat olla autoja hyödyllisempiä niinä päivinä, kun kuvattiin läheisissä lokaatiossa Helsingin keskustassa. Muutamilla työryhmäläisillä oli kokemusta kuormapyöristä, ja moni halusi vähentää autolla liikkumista, joten kuormapyöräehdotuksesta tykättiin.
Pienellä tiimillä kaikkien tarpeet huomioiden
Kuormapyöristä tulikin yksi vaihtoehto muiden kulkuvälineiden joukkoon tuotannon suunnitellessa siirtymiä. Lopulta kuormapyöriä päätettiin käyttää päivinä, jolloin kuvausryhmään kuului neljä henkeä: kuvaaja, ohjaaja, tuotantopäällikkö ja juontaja. Joinain päivinä mukana oli erikseen äänittäjä, kun taas muulloin kuvaaja myös äänitti tai ohjaaja kuvasi. Tiimillä oli käytössä kaksi kuormapyörää muiden tiimiläisten liikkuessa joko omilla pyörillään, kaupunkipyörillä tai kävellen.
Osaa tiimiläisistä pohditutti, miten aikataulut ja tarvikkeiden kuljettaminen saataisiin järjestettyä niinä päivinä, kun autojen sijaan käytettiin kuormapyöriä, mutta tuotanto kuuli heidän huolensa ja asiasta keskusteltiin. Siksi kuormapyöräjärjestelyissä ja pyöräilyreiteissä panostettiin eri tiimiläisten tarpeiden huomioimiseen.
”Kun ollaan niin totuttu tekemään asioita tietyllä tavalla ja auto on se normi, niin kun mietitään muuta vaihtoehtoa, saatetaan pohtia, onko kaikki mietitty (suunnitteluvaiheessa), ja joskus lennosta täytyikin miettiä esimerkiksi pyörien reitit tarkkaan, jotta kalusto saatiin noudettua ilman autoa”, kertoo tuottaja Räihä-Faucon.
Puvustaja esimerkiksi suunnitteli juontajan asut ja vaatteet niin, ettei niitä tarvitsisi silittää kuvausten aikana, vaan ne pysyisivät mahdollisimman rypyttöminä – olivat ne sitten kuormapyörän tai auton kyydissä. Kun kuvattiin sisätiloissa, piti jonkun jäädä vartioimaan pyöriä, mutta suurin osa kuvauksista oli ulkona, jolloin kuormapyörät ja kalusto saatiin kätevästi hyvin lähelle tiimiä.
Koska kyseessä oli pieni kuvausryhmä sekä ulkokuvaukset ja sää sattui suosimaan koko kuvausjakson, kalusto mitoitettiin näiden tarpeiden mukaan laadusta kuitenkaan tinkimättä. Kahteen kuormapyörään mahtuivat hyvin kaksi kameraa, jalustat, drone, muuta kamerakalustoa, juontajan vaatteet, pieni maskisetti sekä cateraus.
”Ne pyörät kyllä syö tosi paljon, parhaimmillaan meillä oli kolme kameraa ja drone”, tuottaja Räihä-Faucon ihmettelee.
Tiimistä lähtöisin oleva into tärkeää
Tuottaja Räihä-Faucon uskoo kuormapyöräkuvauksilla olleen positiivinen vaikutus työryhmäläisten työpäiviin niin fyysisesti kuin psyykkisesti työryhmän päästessä toteuttamaan arvojaan työssään sekä liikkumaan. Tiimillä oli sisäinen motivaatio, into ja halu kehittää uusia toimintatapoja, mikä on tuottajan mielestä tärkeää kuormapyöräkokeilun onnistumisen kannalta.
”Vastaavanlaisissa tuotannoissa, joissa on pieni tiimi tai jokin pienempi osa ja lokaatioita on paljon, mutta välimatkat ovat lyhyitä, voin hyvin kuvitella käytettävän kuormapyöriä ja nimenomaan niin, että se ei ole ainoa vaihtoehto, vaan vaihtoehto siellä muiden kulkuvälineiden joukossa”, tuottaja Räihä-Faucon toteaa ja jatkaa: ”Nyt meillä on esimerkki siitä, että jos joku vielä miettii, toimiiko kuormapyörät tuotannoissa, niin voi todeta sen toimineen.”