Voitto-mainoselokuvakilpailun palkinnot jaettu – vuoden 2022 parhaaksi valittiin Helsingin Ensikoti ry:n Suojelija

Kuvaaja: Miikka Varila

Tiedote
Audiovisual Producers Finland – APFI
Jakelu 10.3.2023 klo 9.15 

Voitto-mainoselokuvakilpailun palkinnot jaettu – vuoden 2022 parhaaksi valittiin Helsingin Ensikoti ry:n Suojelija

Edellisen vuoden parhaat mainoselokuvat palkittiin eilen 9.3. Voitto-gaalassa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä. Voitto-gaalaa juhlittiin nyt jo 28. kerran. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 160 työtä, joista shortlistalle pääsi yhteensä 28. Kilpailun järjesti av-tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI, pääyhteistyökumppaninaan Screenforce Finland.

Koko kilpailun parhaan mainoselokuvan eli Grand Prix -palkinnon voitti Helsingin Ensikoti ry:n Suojelija. Mainoksen suunnitteli mainostoimisto Flock ja tuotti Mjölk. Mainos valittiin myös Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarjan voittajaksi.  

Kilpailun tuomariston mukaan mainos on kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin onnistunut spotti.

“Tämä spotti tuntui todella ihon alla. Tässä on kohdillaan niin tarinankerronta, musiikkivalinta kuin tunnelmakin. Taidokas, puhutteleva ja yksinkertainen spotti, joka on onnistuttu toteuttamaan elokuvallisesti mutta kustannustehokkaasti”, tuomaristo kommentoi. 

Helsingin Ensikoti ry:ssä iloitaan Suojelija-konseptin ja perhetyön näkyväksi tekemisestä.

“Suojelija-konsepti on ollut käynnissä n. 5 kuukautta, ja se on edistynyt todella hienosti. Olemme saaneet paljon lahjoittajia, jotka haluavat olla tämän perhetyön tukena. Mainoksessa yhdistyy konseptin aito, vilpitön ydin ja valtavan hieno ammattitaito. Upeaa, että on löytynyt tällainen joukko ammattilaisia, jotka ovat muotoilleet meidän työn niin näkyväksi, että se koskettaa ihmisiä”, kertoo Helsingin Ensikoti ry:n toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila.

Yleisen sarjan voitti Food Folk Suomi / McDonald’s Finlandin Aika kultaa muistot, jonka rohkeasta otteesta tuomaristo oli vaikuttunut. Huumori vetosi tuomaristoon Short-form -sarjassa, jonka voitti Oikotie Työpaikkojen Kehno pomo. Musiikki ja äänisuunnittelu -sarjassa voitto meni Pohjola Vakuutuksen Kyllä kaikki järjestyy -spotille. Efekti ja animointi -sarjassa voiton puolestaan vei Dispelixin mainos Powering AR Experiences That Push Boundaries.

Yleisön Parhaat Sekunnit -palkinnon voitti selvällä yleisöäänien enemmistöllä Porin kaupungin Porisuhdeneuvoja Luukkone. Mainostoimisto Staartin suunnittelema ja Koju Film Companyn tuottama mainossarja sai myös tuomariston kunniamaininnan, suomen kielen taiturimaisesta ja oivaltavasta käytöstä mainoselokuvassa.

Screenforcen hallitus valitsi Vuoden 2022 mainostajaksi ODA Finlandin. Perustelujen mukaan ODA onnistui lanseeraamaan uuden brändin haastavista ajoista huolimatta, napaten hyvän markkinaosuuden isojen brändien hallitsemilla markkinoilla. Televisiomainonnalla ja laadukkaalla mainostuotannolla katsottiin olevan merkittävä rooli brändin lanseerauksessa ja tunnettuuden kasvattamisessa.

Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin tuomariston antamien yhteispisteiden perusteella Directors Guild. Vuoden ohjaajaksi valittiin Juho Konstig, joka on ohjannut mm. Yleisen sarjan kultaa voittaneen Aika kultaa muistot -spotin. 

Kaikki palkitut mainosfilmit ovat katsottavissa osoitteessa www.voittokilpailu.fi/voittajat.  

 

VOITTAJAT 

 
Grand Prix -voittaja 

Suojelija
Mainostaja: Helsingin ensikoti ry
Mainostoimisto: Flock
Tuotantoyhtiö: Mjölk

Yleinen sarja 

Kulta: 
Aika kultaa muistot
Mainostaja: Food Folk Suomi / McDonald’s Finland
Mainostoimisto: Nord DDB Helsinki
Tuotantoyhtiö: Woodpecker

Hopea: 
Tulevaisuuden lahjat
Mainostaja: UNICEF
Mainostoimisto: SEK
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Pronssi: 
Lago di Pudas
Mainostaja: Apetit
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: Grillifilms

Short-form -sarja

Kehno pomo
Mainostaja: Oikotie Työpaikat
Mainostoimisto: Make it Simple
Tuotantoyhtiö: I am Zebra

Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarja

Suojelija
Mainostaja: Helsingin ensikoti ry
Mainostoimisto: Flock
Tuotantoyhtiö: Mjölk

Efekti ja animointi -sarja

Powering AR Experiences That Push Boundaries
Mainostaja: Dispelix
Mainostoimisto: 20/20 Helsinki
Tuotantoyhtiö: 20/20 Helsinki, Unboxnow

Musiikki ja äänisuunnittelu -sarja

Kaikki kyllä järjestyy
Mainostaja: Pohjola Vakuutus
Mainostoimisto: Miltton
Tuotantoyhtiö: Directors Guild

Yleisön Parhaat Sekunnit 

Porisuhdeneuvoja Luukkone
Mainostaja: Porin kaupunki
Mainostoimisto: Staart
Tuotantoyhtiö: Koju Film Company

Vuoden tuotantoyhtiö: Directors Guild
Vuoden mainostaja: ODA Finland
Vuoden ohjaaja: Juho Konstig
Tuomariston kunniamaininta: Porisuhdeneuvoja Luukkone

 
Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:n tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen ja vastuullisuuden edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen. 

Screenforce Finland on vuonna 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Media, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja The Walt Disney Company Nordic & Baltic. Screenforce Finland on Global TV Groupin jäsen ja tekee tiivistä yhteistyötä EGTA:n sekä Euroopan Screenforce-verkoston kanssa. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista tv-toimintaa Suomessa.

 

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Olli Nurminen
Audiovisual Producers Finland – APFI
olli.nurminen@apfi.fi / +358 40 146 8210