Kannanotto YLE:n uutiseen

YLE julkaisi 14.8.2018 uutisen suomalaisten tv-sarjojen nousukiidosta: https://yle.fi/uutiset/3-10347690?origin=rss

Uutisen viesti on ilahduttava: tv-draaman kysyntä on hurjaa – jopa siinä määrin, että alan ammattilaisista alkaa olla pula. Työtilaisuuksia on aiempaa enemmän, ja ammattilaisten työllistymisaste korkea.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat SUNKLO ry:n, Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry:n ja Suomen Näyttelijäliitto ry:n toiminnanjohtajat reagoivat tähän positiiviseen uutiseen nopeasti ja julkaisivat jo samana päivänä yhteisen kannanoton: http://www.selo.fi/julkaisut/2018-08-14-suomalaisten-tv-sarjojen-nousukiidosta-yle-uutiset-1482018.html

Kannanotto on hämmentävä. Sen allekirjoittajien mukaan käsikirjoittajat, ohjaajat ja näyttelijät joutuisivat ”usein” työskentelemään ilman palkkaa ja tekijänoikeuskorvauksia. APFI ei väitettyä ilmiötä tunnista.

Työsopimuslaki ja tekijänoikeuslaki ovat yhtälailla tuotantoyhtiöitä kuin tekijöitäkin velvoittavia. APFI on kannanoton allekirjoittajien kanssa aivan samaa mieltä siitä, että lakeja tulee noudattaa.

Av-alan hyvä vire on upea asia tuotantoyhtiöille, käsikirjoittajille, ohjaajille, näyttelijöille ja kaikille muillekin alan ammattilaisille. APFI toivoo, että kaikki alan toimijat voisivat yhdessä iloita YLE:n uutisoimasta tv-sarjojen nousukiidosta.

Teemu Kalliala
Audiovisual Producers Finland – APFI ry